Joomlers over de JoomlaDagen

Josien Verreijt-Nielsen

Josien: "Het is meer: 'kan ik gaan' dan 'wil ik gaan'"

Op feestjes zegt Josien Verreijt-Nielsen meestal dat ze websites ontwikkelt, want dan begrijpen mensen tenminste wat ze doet. "Ik werk met Wordpress en met Joomla, maar die noem ik in eerste instantie niet. Ik zeg dat ik websites maak waar je dingen mee kunt doen, waarmee je zelf de teksten en foto’s kunt bewerken en waar je volledige webwinkels aan kunt hangen. En dat de klanten variëren van een advocatencollectief tot een tijdschrift of een vereniging met ledeninlog." Wat haar aan de JoomlaDagen het meest aanspreekt? De openheid en het hoge percentage aan leuke mensen.

Dat iedereen bij een content management systeem meteen aan WordPress denkt, ligt volgens Josien niet aan functionaliteit of gebruikersvriendelijkheid: "Dat heeft vooral te maken met marketing. Beide systemen hebben voor- en nadelen, en welk systeem je kiest hangt af van wat de opdrachtgever wil met de website." Veel mensen hebben geen idee wat Joomla is, ervaart ze: "Ze weten niet wat het kan, en al helemaal niet dat er alleen al in Nederland een heel grote en actieve Joomla-gemeenschap is. WordPress kennen ze wel, maar daarvan blijft vooral hangen dat het makkelijk is om tekst en foto’s toe te voegen." Die associatie hebben mensen bij Joomla niet: "Ze denken dan vooral aan een groot systeem dat lastig te bewerken is. Dat probeer ik altijd te nuanceren, want dat hoeft helemaal niet. Ik doe er alles aan om het voor redacteuren en beheerders zo makkelijk mogelijk te maken." En dat werkt: "Ik vind het het leukst als een klant zegt dat die geen verstand heeft van computers, en hem dan na oplevering toch alles zelf te zien doen - en ook nog met plezier. Het is heel leuk om zo iemand stap voor stap te begeleiden."

Wordpress of Joomla?

Omdat Josien werkt met beide systemen kan ze ook goed beoordelen wat de verschillen zijn. "WordPress begon als een blogsysteem, Joomla was al meteen een compleet CMS. Vanaf die basis zijn ze allebei verder ontwikkeld. WordPress is meer op een CMS gaan lijken en Joomla kan als blog functioneren, maar je merkt nog steeds met welk principe ze zijn begonnen." Ze geeft een voorbeeld: "Je kunt in WordPress bijvoorbeeld makkelijk foto’s toevoegen aan een bericht, maar WordPress plaatst die foto dan drie keer op de server, en het mediabeheer is niet logisch. Wat je daar ziet is niet per se hetzelfde als wat er op de server in de mediafolder staat. Met Joomla is het plaatsen van foto’s pas sinds een tijdje makkelijker, maar wat je op de server ziet en wat je in het mediabeheer ziet is wel precies hetzelfde." En er zijn meer verschillen: "Zelf de volgorde van artikelen op een blogpagina bepalen bijvoorbeeld, daar heb je in WordPress extra plugins voor nodig. Bij Joomla kon dat van begin af aan al." Josien zegt vaak tegen klanten dat WordPress vooral goed is voor sites waar ze niet te veel gekke dingen in willen doen: "Een gewone webshop kan nog, maar als je dan ook meertaligheid wil toevoegen wordt het zweten. Zodra het meer moet kunnen doen dan de standaard, kost het met WordPress meer ontwikkeltijd dan met Joomla."

Van statisch naar CMS

Josien begon rond 2001 met het ontwikkelen van websites. Ze begon een multimediabedrijf met twee klasgenoten van de multimedia-opleiding en ging vervolgens verder voor zichzelf. Drie jaar geleden startte ze met twee collega’s (ontmoet tijdens de Joomladagen) een coöperatie.

Haar allereerste websites, jaren geleden, waren opgebouwd met PHP- en tekstbestanden, en teksten die met Flash werden ingeladen. Net op het moment dat Josien het een beetje saai begon te vinden – ze had het idee dat ze er niet verder mee kwam – diende zich een mooie kans aan: "Ik kreeg van een vereniging de opdracht om een website te ontwikkelen waar leden met elkaar konden communiceren." Ze ontdekte Mambo (de voorganger van Joomla), kocht een boek en bracht wat ze leerde meteen in de praktijk. "Die site was al snel live, ik vond het fantastisch dat dat allemaal kon," vertelt ze. "Het lukte allemaal in één klap en ik vond het ontzettend leuk om uit te zoeken hoe het werkte. En om bestaande mogelijkheden te combineren, extensies op een andere manier te gebruiken dan waarvoor ze bedoeld zijn, enzovoorts." Met Joomla heeft ze dat nog steeds: "Ik kan niet programmeren, maar vind dit soort dingen nog steeds fijn om te doen."

Een soort nerd-hippiewereld

Wat Josien zo mooi vindt aan de Joomla-gemeenschap? "De openheid en het hoge percentage aan leuke mensen," zegt ze zonder aarzeling. "In de WordPress-gemeenschap zie ik dat delen van kennis en ervaring veel minder. Er zijn wel wat bijeenkomsten, maar niet zoveel als rondom Joomla." Sinds haar eerste editie, in 2008, heeft Josien er hooguit twee of drie gemist. De JoomlaDagen geven haar elk jaar weer een enorme impuls: "Vooral door de mensen, maar ik krijg tijdens presentaties ook veel nieuwe kennis en ideeën. Ik ben er altijd heel vol van, maak aantekeningen en bespreek die soms met collega’s." Een van die ideeën die ontstonden, was het organiseren van de eerste Pizza, Bugs & Fun in Eindhoven. "Dat hebben we met een groepje bedacht, en dat lukte. Sindsdien hebben we vaker PBF’s georganiseerd. De opkomst is altijd goed, en het is erg fijn om met zijn allen aan Joomla te werken." Tijdens de vorige JoomlaDagen (2016) ontstond weer zo'n idee voor een nieuw initiatief: de unconference Joostock, die Josien mede-organiseert. Josien heeft de JoomlaDagen altijd in haar agenda staan: "Het is meer ‘kan ik gaan’ dan ‘wil ik gaan’. Je kunt overal op internet ervaring delen en kennis vergaren, maar in de Joomla-wereld kun je mensen ook ontmoeten. Ik vind dat vrij uniek. Een soort nerd-hippiewereld."

Ook naar de JoomlaDagen?

Bestel nu je tickets in de ticketshop!

Diamant sponsor

Gouden sponsor

Zilveren sponsor